Wednesday 26 February 2014

ViSit BaLi 2014: DaY 3

Assalamualaikum...

Haa..baru berkesempatan nak sambung cerita..yela..anak da tido...kalau x dia menari-nari la ats keyboard ni jawabnya..haha..bertuah betul anak ibu abah ni...A'isyah Humayraa... <3

Sambungan daripada post Day 2 haritu...bismillah...

21 Februari 2014

Untuk hari ketiga kami dah tulis siap2 nak pegi tempat wisata mana..yela kan..nanti senang xpayah kelam kabut plan time dlm kete..yg penting tempat2 tu satu laluan...bukan satu kat selatan, satu kat barat...then pegi timur pulak...kesian la supir kami..dan tempat2 pilihan kami ialah Kintamani, Tegalalang Paddy Terrace, Coffee Plantation, dan Pasar Sukawati.

Pagi tu kami gerak dlm pukul 7 pg menuju ke Kintamani yg mana perjalanan mengambil masa selama 2 jam...jauh kot...nak tengok gunung berapi katakan..xkan la kat tgh2 bandar kan tempat nya...anyway, Gunung Batur di Kintamani ni merupakan gunung berapi separa aktif...paling last meletus pada tahun 1971..

Gunung Batur dan Danau Batur

eh! ni kenapa excited sgt si Amir ni? haha
rupa-rupa nya dia pon first time sampai sini..

tanaman yg subur menghijau

aktiviti jual-beli ikan...segar2 tuu..

lunch menghadap Gunung Batur..sgt cantik pemandangan dr sini..

bismillah...

kena serang ngn makcik2 penjual lepas makan..adoyaii..haha..

Dah siap berlegar-legar ats gunung...kami terus ke ladang kopi Bayung Bagus untuk melihat proses membuat serbuk kopi....kat sini terkenal ngn kopi luwak (musang) yg mana luwak tu makan biji kopi pd mlm hari dan buang sisa pd keesokan paginya..kemudian najis luwak td diproses untuk dijadikan serbuk kopi luwak..katanya kopi luwak sgt bagus untuk kesihatan sbb kandungan caffein dh kurang..anyway, ia disahkan halal oleh Majlis Ulama' Indonesia sbb keadaan biji kopi td xberubah n xde pon DNA luwak pd biji kopi yg keluar tu...wallahua'lam..tp kami x rasa pon kopi nya..mcm erkk je kan.. =P

proses membuat serbuk kopi

6 jenis coffee n tea diorg kasi rasa free2 jer..
kalau nak rasa kopi luwak kena byr Rp 50 000 secawan..mahal tuu..

saya beli Bali cocoa powder Rp 60 000 satu
pek for 100g sbb sedap sgt hot chocolate td..nyum2

abg suka kopi ginseng..hehe harga sama jer..
Lepas dh beli kopi kami terus gerak ke Tegalalang Paddy Terrace...kat sini dh x sejuk sgt...pemandangan tanaman padi bertingkek-tingkek sgt cantik walaupun masa ni padi baru disemai...kalau dah masak kekuningan mesti laagi cantik..

posing love2 kejap...haha
Kat sini ramai makcik2 tua (ibu-ibu) dtg jual durian n promote untuk ambik gambar ngan dia dgn byran rata2 Rp 10 000..mcm tu pon boleh kan...bisnes-minded betol diorg...hehe..

I love green =))
Then, kami dengan sukahati nya pegi ke Pasar Sukawati..tempat membeli-belah ole2 untuk family and friends..berdasarkan research yg dibuat...kalau pandai tawar menwar kat sini kita boleh dapat 1/3 dpd harga yg diberikan...SO apalagi kan...kami bargain la sampai lebam..haha...mmg puas hati boleh beli ngn harga murah kat sini..

rambang mata hoho..
Dah siap beli barang2 tu Amir hantar kami ke hotel dan kami request suh dia dtg ambik lagi pkul 8.30mlm n bawak kami makan bakso..hihi...nak rasa jugak kan bakso pure Indonesia nih..hehe sedap tp lain sgt ngn bakso kat Msia kite..satu mangkuk cuma Rp 10 000..

Disebabkan ni malam last kami di sana..kami suh Amir drop je kami kt area Legian...pusing2 kawasan tu..huh..makin lewat malam makin hidup Legian ni...mcm2 gelagat manusia boleh kami tengok..kalau kat Msia area Legian ni mcm Bukit Bintang la....sempat jugak melawat tempat yg kne bom tu...

Kat papan hitam belakang tu ade senarai nama mangsa2 pengeboman berani mati pd tahun 2002
yg meragut nyawa 202 org..most of them were from Aussie..

Kami jalan2 lagi sampai ke Pantai Kuta...lepak2 kejap kat situ sambil hirup udara malam...then singgah minimart beli slurpee sambil2 tunggu Amir dtg ambik...balik hotel dan tido (agak sedih la sbb esok dah nak balik Malaysia hoho)...........  =P